Musiikkifestivaalit ovat suositumpia kuin koskaan

Musiikkifestivaalit ovat suositumpia kuin koskaan

Musiikkifestareita järjestetään tiuhempaan tahtiin kuin koskaan aiemmin ja siltikin niissä riittää kävijöitä. Jotkut musiikkifestivaalit myydään loppuun hetkessä vuosi toisensa jälkeen. Mikä selittää musiikkitapahtumien ja erityisesti festivaalien valtaisan suosion, joka jatkaa voittokulkuaan? Seuraavaksi käydään läpi muutamia sellaisia asioita, joilla on varmasti ollut jonkinlainen vaikutus musiikkifestareiden alati kovenevaan suosioon.

Nykyajan musiikkifestivaalit soveltuvat tämän päivän elämänmenoon

Nykyään järjestettävät musiikkifestivaalit vastaavat hyvin nykypäivän kysyntään. Jopa suurimmille musiikkifestareille myytävät liput ovat yleensä samanhintaisia kuin konserttiliput suosittujen bändien keikoille. Vaikka festariliput ovatkin usein melko kalliita, kokevat festarikävijät saavansa silti rahoilleen moninkertaisesti vastinetta. Musiikkifestarit tarjoavat kokonaisvaltaisia elämyksiä, joissa tärkeässä osassa ovat musiikin lisäksi muut show-elementit pyrotekniikasta viihdettä tarjoaviin ständeihin ja muihin ekstrajuttuihin. Kilpailu on käynyt äärimmäisen kovaksi ja eri musiikkifestivaalien järjestäjät käyvät keskenään hurjaa kamppailua siitä, kuka tarjoaa monipuolisimman ohjelmiston, parhaat esiintyjät, eniten ruokamyyjiä ja parhaat järjestelyt esimerkiksi käymälöiden osalta.

Trendinä elämykset ja niiden jakaminen

Nykyään musiikkifestareilla käy nuoria ja miksei vanhempiakin, jotka rakastavat uusia ja ainutkertaisia elämyksiä. Näin on toki ollut aina, mutta nyt uutena ilmiönä elämysten hakemisessa on se, että ne halutaan jakaa myös sosiaalisissa piireissä. Jos joku käy musiikkifestareilla ja pääsee näkemään ensimmäistä kertaa livenä jonkun suosikkiartistinsa, päätyy siitä yleensä statuspäivitys, kuva tai video todisteena jollekin sosiaalisen median sivustolle. Näin ystävät ja tuttavat pääsevät tavallaan osaksi musiikkifestivaalin tarjoamaa elämystä.

Yhä enemmän sponsorisopimuksia

Nykyään yhä useampi yritys on kiinnostunut sponsoroimaan musiikkitapahtumia saaden siten itselleen ja toiminnalleen ohessa näkyvyyttä. Esimerkiksi olutmerkki saattaa mieluusti mainostaa tuotteitaan festareilla ja siitä vastineeksi sponsoroida festivaalin järjestämistä sovitulla summalla. Mitä enemmän musiikkifestivaaleja sponsoroidaan, sitä paremmat mahdollisuudet niillä on saada näkyvyyttä suurten markkinointikampanjoiden myötä. Musiikkifestarit ovat myös suurempia ja laadukkaammin suunniteltuja ja toteutettuja.

Musiikkifestareiden markkinointi on avainroolissa

Siinä missä ennen sana kiiri ihmiseltä toiselle tai suurta musiikkitapahtumaa saatettiin mainostaa sanomalehden sivuilla, on erilaisten musiikkifestivaalien mainostaminen helpompaa kuin koskaan aiemmin. Sosiaalinen media ja netti ylipäätään ovat valtavan merkityksellisessä roolissa kun puhutaan festivaalien näkyvyydestä. Enää mikään musiikkifestivaali ei mene keneltäkään sivu suun, mikäli seuraa tapahtumia netissä säännöllisesti. Suurimmilla musiikkifestivaaleilla on myös huikea määrä seuraajia, jotka kuulevat mielellään, mitä uutisia festareihin liittyen julkaistaan. Esimerkiksi ikonisilla Glastonbury-festivaaleilla on netin eri sosiaalisen median sivustoilla miljoonia seuraajia.
Ennen sosiaalista mediaa saattoi usein käydä niin, että vaikka joku rakasti rockia, saattoi paikallinen suuri rock-festivaali syystä tai toisesta jäädä täysin huomaamatta, vaikka tapahtuma olisikin kiinnostanut suuresti. Nykyään moinen on lähes mahdotonta, mikäli seuraa Twitteriä tai Facebookia vähänkään.